مسئوليت هاي اجتماعي

باتوجه به نقش اساسي و مهم سهامداران و ذي نفعان در يک بنگاه اقتصادي، گروه سايپا نيز به اين مهم توجه خاصي نشان داده و برآن است تا مسئوليت هاي اجتماعي خود را در قبال تمامي ذي نفعان در 4 گروه، جامعه، مشتريان، دولت و سهامداران به نحو احسن ايفا نمايد. براي گروه جامعه سه آيتم حفظ محيط زيست،کاهش آلايندگي و مديريت بهينه سوخت خودروها مد نظرقرار گرفته شده است. براي گروه مشتريان نيز توليد محصول با کيفيت و ايمن، خدمات پس از فروش با کيفيت، قيمت مناسب و تنوع محصول مد نظر مي باشد. در گروه دولت نيز نگاه ارتقاء محصولات در راستاي انطباق با استانداردهاي 55 گانه دنبال مي شوند و در گروه سهامداران نيز با نگاه انتفاعي به هزينه کمتر و سود بيشتر دقت مي گردد.

حمايت بشر دوستانه

نيكسا (موسسه نيكوكاري كاركنان سايپا)

در تدوين آرمان و استراتژي شركت نيكسا به عنوان يك سازمان غيردولتي، غير سياسي و غير انتفاعي، ارائه خدمات داوطلبانه بر اساس تعاليم الهي و اسلامي و رعايت كرامت انساني و با انگيزه انسان دوستانه، مردم محور و قانونمند مدنظر قرار گرفته است . اين موسسه همواره برآن است تا با توانمند سازي مردم و جامعه ، زمينه رفع(كاهش) آسيب هاي اجتماعي را با مشاركت عامه فراهم سازد.

رسالت موسسه نيكسا

  • انجام حمايت هاي مالي از خانواده هاي نيازمند
  • ارائه خدمات سلامت، بهداشت و درمان
  • حمايت از كودكان و نوجوانان بي سرپرست و بد سرپرست
  • كارآفريني و ارائه راه كارهاي شغلي جهت توانمند سازي خانواده هاي تحت پوشش
  • فعاليتهاي فرهنگي و انجام مطالعات علمي و پژوهشي در جهت رفع و كاهش آسيبهاي اجتماعي
ورود به سايت موسسه خيريه نيكسا




موسسه خيريه نيك انديشان رمضان (تحت پوشش گروه خودروسازي سايپا)

گروه خودروسازي سايپا در راستاي انجام مسئوليت هاي اجتماعي خود و با هدف متمركز نمودن فعاليتهاي خيريه ، در سال 1384 اقدام به تاسيس موسسه خيريه نيك انديشان رمضان نمود .
بخش عمده فعاليتهاي اين موسسه ساخت مراكز آموزشي در مناطق محروم كشور با هماهنگي سازمانهاي ذيربط مي باشد .

  • ساخت دبستان 5 كلاسه در روستاي خرد ، بخش هشتبندي شهرستان ميناب از استان هرمزگان.
  • ساخت دبستان 4 كلاسه در روستاي خرد ، بخش هشتبندي شهرستان ميناب از استان هرمزگان.
  • ساخت دبستان 4 كلاسه در روستاي محروم استان خوزستان.
  • احداث مجتمع آموزشي بخش حتي خوزستان
  • احداث مدرسه قلقاتي زنجان
  • احداث مدرسه طلوبين سمنان



پروژه مجتمع ساختماني كودكان بي سرپرست شهرستان بم

در پي وقوع حادثه زلزله در دي ماه 1382 در شهرستان بم و خسارت فراواني كه به ساكنين آن ديار وارد آمده است ، كودكان بي سرپرست زيادي از آن سانحه برجاي ماند.

لذا با توجه به سياستهاي كلي شركت سايپا و اهداف انساني آن شركت در راستاي كمك به مردم مصيبت ديده بم ، شركت سايپا اقدامات مختلفي بعمل آورده كه از آن جمله كمك به امور خيريه و احداث مجمتع نگهداري كودكان بي سرپرست بم با هماهنگي شركت سپهر بم مي باشد.

اين پروژه با سرمايه اي در حدود 3000 ميليون ريال در زميني با زيربناي حدود 900 متر در منطقه بم قديم اجرا شد . مجتمع ساختماني نگهداري كودكان بي سرپرست بم شامل دو ساختمان دو طبقه مجزا مي باشد كه در شمال و جنوب زمين واقع است

مابين دو ساختمان ، حياطي روباز مي باشد . دو ساختمان مذكور با كريدوري به عرض 2 متر و به طول 5/13 متر به يكديگر منتقل مي شوند . همچنين در شمال زمين (شمال ساختمان شمالي) حياطي نواري به عرض 2 متر و طول 22 متر نيز طراحي شده است .

لازم به ذكر است پروژه مذكور در اواخر سال 85 خاتمه يافته و به موسسه سپهر بم تحويل شده است .

ساير فعاليتهاي اجتماعي شركت سايپا

  • حمايت از تيم روبوكاپ دانشگاه آزاد قزوين جهت حضور در مسابقات جهاني روبوكاپ چين
  • حمايت از مسابقات جهاني اسنوبرد تهران
  • حمايت از همايش بزرگ تحقيق و توسعه صنايع و معادن
  • حمايت از برگزاري جشنواره فيلم فجر 89
  • حمايت از برگزاري جشنواره فرهنگي رونا
  • حمايت از 2 طرح اطلاع رساني فرهنگ راهنمايي و رانندگي
  • حمايت از طرح همياران پليس
  • حمايت از برگزاري مسابقات آسيايي موتور كراس آسيايي
  • حمايت از انجمن بيماران كبدي
  • حمايت از برگزاري كنفرانس بين المللي صنايع
  • حمايت از برگزاري المپياد علمي ورزشي دانشجويان
  • حمايت از مسابقه پليس راهور ناجا
  • حمايت از انجمن كودكان بيمار سرطاني محك با برگزاري جشنواره آرزوهاي آبي
  • حمايت از محيط زيست با برگزاري جشنواره پرنده نگري
  • حمايت از طرح صحيح برانيم پليس
  • حمايت از نخستين جشنواره محيط زيست و رسانه
  • حمايت از برگزاري مسابقه رالي
  • حمايت از برگزاري هفدهمين كنفرانس بين المللي مكانيك
  • حمايت از برگزاري سفره ايتام

محيط زيست و توسعه پايدار

برنامه مديريت سبز گروه خودروسازي سايپا (1404- 1395)

گروه خودروسازي سايپا تلاش دارد تا به عنوان يك خودروساز جهاني قدم هاي مؤثري را در جهت شناسايي پيامدهاي مستقيم و غيرمستقيم فعاليت هاي خود بر محيط زيست برداشته و به كمينه كردن آن كمك نمايد. چشم انداز ما كاهش پيامدهاي محيط¬زيستي ناشي از فعاليت هاي عملكردي و رسيدن محصولات گروه سايپا در مرحله پايان عمر خود به سطحي كه به طور طبيعي بازيافت شده و منابع و انرژي حاصل از آن ها به طور كامل مورد استفاده مجدد قرار گيرد.

اين برنامه جهت گيري ما را بر مبناي الگوبرداري از برنامه هاي سبز و رويكردهاي نوين محيط زيستي صنايع خودروسازي جهان و نيز منطبق با اسناد بالادستي و قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران از جمله: ”سياست هاي كلي محيط زيست كشور“، "اهداف و سياست هاي توسعه صنعت خودرو در افق 1404”، سياست كلي "اقتصاد مقاومتي" و "چشم انداز گروه خودروسازي سايپا" مشخص نموده و شامل تمامي شركت هاي زيرمجموعه گروه خودروسازي سايپا مي باشد.

هدف فرايندي ما: "توسعه زيرساخت هاي محيط زيستي با محوريت مديريت سبز، توليد پاك و كم كربن" در راستاي برنامه هاي پيش بيني شده در افق چشم انداز ايران 1404 و تحقق شعار "سايپا، دوستدار محيط زيست" است.

اولويت هاي ما

  1. حركت به سوي تحقيق، توسعه و توليد محصولات بدون آلايندگي (Zero Emission)
  2. كارآمد نمودن محصولات با سوخت هاي فسيلي
  3. محاسبه و كمينه كردن ميزان ردپاي جمعي كربن
  4. كمينه نمودن ميزان استفاده از منابع طبيعي جديد
  5. ارتقاء مديريت محيط زيستي


پيام مديرعامل گروه در خصوص حفظ محيط زيست




استراتژي كلان محيط زيستي گروه خودروسازي سايپا

مديريت سبز، توليد پاك و كم كربن


سرفصل شاخص هاي عملكرد محيط زيستي در حوزه فرايند و محصول

شاخص هاي حوزه فرايند
سال 1395سال 1404-1396
تعيين ميزان انتشار CO2 ناشي از مصرف انواع حامل هاي انرژي (شامل: برق، گاز، گازوئيل و...) و ساير منابع انتشار و تعريف پروژه هاي بهبود كاهش ميزان انتشار CO2 ناشي از مصرف انواع حامل هاي انرژي (شامل: برق، گاز، گازوئيل و...)و ساير منابع انتشار مطابق اهداف تعيين شده
تعيين ميزان توليد پسماند صنعتي به ازاي هر واحد محصول، هدف گذاري و تعريف پروژه هاي بهبود كاهش ميزان توليد پسماند صنعتي به ازاي هر واحد توليد محصول مطابق اهداف تعيين شده
تعيين ميزان توليد پسماند غيرصنعتي به ازاي هر نفر، هدف گذاري و تعريف پروژه هاي بهبود كاهش ميزان توليد پسماند غيرصنعتي به ازاي هر نفر مطابق اهداف تعيين شده
تعيين ميزان مصرف آب به ازاي هر واحد محصول (به تفكيك مصارف صنعتي، آشاميدني- بهداشتي، كشاورزي)، هدف گذاري و تعريف پروژه هاي بهبود كاهش ميزان مصرف آب به ازاي هر واحد محصول (به تفكيك مصارف صنعتي، آشاميدني- بهداشتي، كشاورزي) مطابق اهداف تعيين شده
تعيين ميزان خروجي پساب تصفيه خانه فاضلاب، هدف گذاري و تعريف پروژه هاي بهبود كاهش ميزان خروجي پساب تصفيه خانه فاضلاب (افزايش ميزان استفاده مجدد از پساب تصفيه شده) مطابق اهداف تعيين شده

شاخص هاي حوزه محصول
سال 1395سال 1404-1396
تعيين ميزان انتشار CO2 به ازاي هر كيلومتر پيمايش هر محصول كاهش ميزان انتشار CO2 به ازاي هر كيلومتر پيمايش هر محصول
تعيين ميزان متوسط انتشار CO2 به ازاي هر كيلومتر پيمايش براي ناوگان محصولات توليدي كاهش ميزان متوسط انتشار CO2 به ازاي هر كيلومتر پيمايش براي ناوگان محصولات توليدي
تعيين ميزان درصد استفاده از مواد بازيافتي در محصول توليدي (جايگزين مواد خام اوليه)، هدف گذاري و تعريف پروژه هاي بهبود افزايش ميزان درصد استفاده از مواد بازيافتي در محصول توليدي (جايگزين مواد خام اوليه) مطابق اهداف تعيين شده
تعيين ميزان درصد استفاده از مواد قابل بازيافت در توليد محصول، هدف گذاري و تعريف پروژه هاي بهبود افزايش ميزان درصد استفاده از مواد قابل بازيافت در توليد محصول مطابق اهداف تعيين شده

صنعت خودرو؛ محيط زيست و توسعه پايدار





1- مكان يابي سبز (Green Selection)

ارزيابي اثرات محيط زيستي (EIA) (Environmental Impact Assessment)، روشي است که در آن اثرات ناشي از انجام يک پروژه يا عمليات آن بر محيط زيست بررسي و پيش بيني مي گردد تا در هنگام انجام پروژه، با توجه به شناخت وضعيت موجود و نوع اثرات، عمليات به صورتي انجام پذيرد تا کمترين اثر بر محيط زيست وارد گردد. در ايران نيز براي ارزيابي آثار محيط زيستي برخي از طرح هاي (پروژه هاي) صنعتي و عمراني الزام قانوني وجود دارد. در واقع ارزيابي آثار محيط زيستي براي جلوگيري از اثر منفي طرح (پروژه) بر محيط زيست و کاهش هزينه ها است. در ارزيابي اثرات محيط زيستي، آثار طرح (پروژه) بر محيط زيست پيش بيني مي شود تا در جهت اصلاح و کاهش آثار منفي آن اقدام شود.

در اين روش، با انجام مطالعات و شناختي که کارشناسان از وضعيت موجود محيط و فرآيندهاي پروژه در مراحل ساخت و بهره برداري به دست مي آورند، اثرات فاکتورهاي عملياتي را بر فاکتورهاي محيط زيستي در مراحل مختلف شناسايي و راه کارهايي را براي کاهش اثرات فوق پيشنهاد مي نمايند.

از ديگر مزاياي ارزيابي اثرات محيط زيستي مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

  • حمايت از توسعه پايدار
  • افزايش اعتبار دولت در سطوح بين المللي
  • اعطاي قدرت اجرايي به قوانين و مقررات




2- توليد سبز (Green Production)

فرايندي كه در مدت زمان توليد محصولات و خدمات، کمترين پيامد را نسبت به محيط زيست دارند. براي دستيابي به چنين فرايندي لازم است موارد ذيل رعايت گردد:

  • رعايت الزامات و قوانين محيط زيستي و کمک به اجراي آنها
  • پايش مستمر، حفاظت در برابر آلودگي و زدودن آلودگي هاي موجود از طريق راه اندازي سيستم تصفيه فاضلاب و استفاده از سيستم آنلاين مرتبط، اندازه گيري هاي سه ماهه استك ها و بويلرهاي سالن هاي توليدي، رعايت استاندارد هواي پاك و نيز استفاده از استانداردهاي بين المللي همانند خانواده ايزو 14000
  • کاهش انتشار گاز کربن، آلودگي و کمترين ضايعات، زيست تخريب پذيرند (ردپاي جمعي كربن)
  • افزايش بهره وري انرژي و مصرف بهينه منابع پايه يا کاهش مصرف منابع با استفاده از استانداردهاي بين المللي همانند ايزو 50001
  • دستيابي به فناوري هاي سازگار با محيط زيست (گسترش تحقيقات علمي سبز و کاربردي)

3- زنجيره تأمين سبز (Green Supply Chain)

مديريت زنجيره تأمين سبز، يکپارچه کننده مديريت زنجيره تأمين با الزامات محيط زيستي در تمام مراحل طراحي محصول، انتخاب و تأمين مواد اوليه، توليد و ساخت، فرايندهاي توزيع و انتقال، تحويل به مشتري و بالاخره پس از مصرف، مديريت بازيافت و مصرف مجدد به منظور بيشينه کردن ميزان بهره وري مصرف انرژي و منابع همراه با بهبود عملکرد کل زنجيره تأمين است. اغلب تصور مي کنند زنجيره تأمين سبز يعني کاهش يا استفاده نکردن از مواد مضر شيميايي، که اين تصور کاملا غلط بوده چرا که زنجيره پا را فراتر از اين مرحله گذاشته و تمام بخش هاي يک سازمان را مد نظر قرار مي دهد. در واقع زنجيره تأمين سبز حاصل پيوند اهداف اقتصادي با اهداف محيط زيستي سازمان مي باشد.








4- خودروي سبز (Green Car)

محصولي است که در چرخه عمر خود کمترين پيامد را نسبت به محيط زيست داشته باشد. امروزه موارد ذيل جزء لاينفك تعريف خودروي سبز مي باشند:

  • برچسب گذاري محيط زيستي(ايزو 14022) اكوليبلينگ يك نوع از برچسب زني محيط زيستي (عملكردي) است و به جهت تأمين اطلاعات در خصوص كيفيت محصول توليدي براي مصرف كنندگان به كار مي رود. اكوليبل متقاوت بودن يك محصول توليدي ( كالا يا خدمات) را در خصوص محيط زيست بر اساس ملاحظات خصوصيات طول عمر آن نشان مي دهد.
  • طول عمر محصول (خانواده ايزو 14040) ارزيابي چرخه عمر يا Life Cycle Assessment )LCA) ابزار تصميم‏گيري براي تعيين و ارزيابي هزينه ها و آثار زيست‏ محيطي ناشي از يك محصول، فرآيند و يا سرويس در طول دوره عمر آن است. تمركز اين ارزيابي‏ها روي فاكتورهايي نظير جريان مواد، مصرف انرژي، پسماندهاي توليد شده در طي استفاده از مواد اوليه و بازيافت محصولات از كار افتاده مي‏باشد.
  • استانداردهاي آلايندگي خودرو تست هاي مرتبط با مسائل محيط زيستي براي تأييد تطابق خودرو با استانداردهاي كنترل آلودگي مي باشند. كشورهاي مختلف براي اطمينان از كنترل انتشار آلاينده هاي خودرو، تست هاي گوناگوني را تعريف كرده اند. اتحاديه اروپا براساس دو سيستم EU و ECE، هفت نوع تست تعريف كرده است. در ايران نيز از اين سيستم استفاده مي گردد. تعاريفي مانند Euro IV و Euro V مصاديقي از اين سيستم مي باشند.




5- خدمات پس از فروش سبز (Green Services)

نمايندگي هاي خدمات پس از فروش خودروساز بايد فرايند كاري كه کمترين پيامد را نسبت به محيط زيست داشته باشد را به كار گيرند. اين موارد شامل تعهدات ذيل مي باشد:

  • رعايت قوانين و مقررات محيط زيستي و کمک به اجراي آنها
  • كنترل و حفاظت در برابر آلاينده هاي محيط زيستي (آب، هوا و خاك)
  • افزايش بهره وري انرژي و مصرف بهينه منابع پايه يا کاهش مصرف منابع
  • اجراي كامل مديريت پسماند

6- اسقاط خودروي سبز (Green Dismantling)

خودروهاي فرسوده به طور تخميني ساليانه 8 تا 9 ميليون تن زباله در كشورهاي اروپايي توليد مي‏كنند. در همين راستا، اتحاديه اروپا قانوني موسوم به قانون خودروهاي فرسوده ياEU ELVs (به شماره 2000/53/EC) را جهت اجرا در كليه كشورهاي اين اتحاديه تصويب نمود. بر اساس اين قانون توليدكنندگان خودرو موظف هستند كه خودروي فرسوده توليد خود را از مصرف‏ كننده نهايي تحويل بگيرند و مراحل بازيافت آن را مطابق ضوابط قانون انجام دهند.

منافع اقتصادي:

صرفه جويي هاي حاصل از مصرف سوخت، كاهش واردات قطعات يدكي، افزايش اشتغال به سبب ايجاد صنايع بازيافت، تأمين آهن قراضه ي مصرفي صنايع فولاد، تقويت و رشد صنعت خودروسازي

منافع اجتماعي:

كاهش آلودگي و حفظ محيط زيست، كاهش هزينه هاي بهداشتي و درماني، كاهش ترافيك شهري، كاهش حوادث رانندگي

مزايا و منافع طرح براي مالكان خودروهاي فرسوده:

كاهش در هزينه ي سوخت، كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداري به ميزان گارانتي، افزايش ايمني و كاهش تصادفات


7- مديريت پسماند (Waste Management)

مديريت پسماند به معناي فراهم نمودن امكاناتي به جهت کاهش توليد پسماندها ازطريق الگوي صحيح مصرف و تفکيک آن ها در مبدأ از طريق آموزش مي باشد.

 استراتژي مديريت پسماند شامل مراحل ذيل است:

اجتناب از توليد پسماند (Avoid)، كاهش توليد پسماند (Reduce)، استفاده مجدد از پسماند (Reuse)، تفكيك و بازيافت پسماند (Recycle)، بازيابي و استحصال پسماند (Recover)، پردازش پسماند(Treat)، دفع پسماند (Dispose).


سايت اداره كل حفاظت از محيط زيست تهران

ايمني

در بحث ايمني ،سه عامل انسان ،جاده وخودرو بصورت مشترک متضمن ايمني تردد خواهند بود که مسلما نقص در هر بخش ميتواند باعث بروز حوادث ناگوار گردد. يکي از دغدغه هاي گروه خودروسازي سايپا، افزايش كيفيت و ايمني محصولات و توليد محصول برابر با استانداردهاي جهاني است تا با توليد خودروي ايمن و با كيفيت نقش خود را در ايمني تردد به خوبي ايفا نمايد.

گروه خودروسازي سايپا در جهت ارتقاء کيفي، ايمني و مقاوم سازي محصولات خانواده سايپا شامل: سايپا111 – سايپا 132 – سايپا 141 –و سايپا 131 در سطح استاندارد هاي جهاني پروژه ايكس100 را از ابتداي سال 87 در دستور کار خود قرار داد.

اين پروژه بر ارتقاء استاندارد خودرو در حوزه تصادفات از جلو و جانب و تقويت و استحکام بيشتر بدنه و همچنين ارتقاء استاندارد سيستم روشنايي خودرو و زيبايي تزئينات داخلي و راحتي بيشتر سرنشين تمرکز دارد. در اجراي اين پروژه طراحي جديد قطعات بدنه با رويکرد تغيير در ابعاد، فرم و جنس قطعات موجود و افزودن قطعات جديد(طراحي و ساخت 65 قطعه جديد) در دستوركار قرار گرفته است. از مهمترين ويژگي هاي پروژه ايكس100 افزايش قابليت جذب ضربات ناشي از تصادفات است به گونه اي که ارزيابي هاي انجام شده بر اساس استانداردهاي روز اروپايي نشان دهنده کمترين آسيب وارده به سرنشين مي باشد .

با طراحي بيش از 50 قطعه در بخش تزئينات داخلي و به موازات تغيير در ظاهر و نماي قطعاتي، مجموعه مورد نظر مقاوم تر شده و ايمني سرنشين نيز افزايش يافته است.

اصلاح ارگونومي صندلي و استفاده از عايق هاي با کيفيت مطلوب تر جهت جذب صدا همزمان با بهبود عملکرد سيستم تهويه که راحتي سفر را براي سرنشين فراهم مي آورد از ديگر ويژگي هاي اين پروژه مي باشد.

در اين پروژه چراغ هاي جلو يکپارچه و مجهز به سيستم تنظيم ارتفاع پخش نور از داخل خودرو شده اند. نصب ترمز ABS بر روي کليه مدل هاي خانواده سايپا و تقويت فنرهاي جلو و عقب توام با ايجاد قابليت نصب کيسه هوا از ديگر اقدامات مهم ايمني انجام شده در اين راستا مي باشد.